tisdag 7 oktober 2008

Uppdrag granskning

Jag såg reprisen på Uppdrag gransknings reportage om Scientologirörelsens frontorganisationer, och om hur de får kommunala bidrag och uppdrag. Jag hade lovat mig att inte se det programmet fler gånger efter deras märkliga skrämselreportage om de så kallade internetdrogerna. Men men, dumburken står där och igår kände jag mig lite förkyld... Jag är ingen vän av religiösa sekter, men det kändes ändå som Uppdrag gransknings fokus var något fel. Det verkade som det stora problemet var att Narconon med flera skänker pengar till Scientologerna och att de i sin tur tar betalt av sina medlemmar. Framtill 1951 var man i det här landet tvungen att vara med i Svenska kyrkan, och därmed betala kyrkoskatt. Numera kallas det för kyrkoavgift, men tas ändå för medlemmarna ut via skattesedeln… Skillnad?

Det jag tycker var skrämmande i reportaget var hur dålig koll kommunerna har på vad de lägger pengar på, våra inbetalda skatter. Det verkar som om bara man är emot knark så är det fritt fram att behandla missbrukare och föreläsa för skolungdomar. Om metoderna har grund i vetenskap eller om de helt saknar effekt verkar inte spela någon roll. Tyvärr missade Uppdrag granskning helt den infallsvinkeln.

Inga kommentarer: